hjemmekontor-inspirasjon-1200

Å bli sendt tilbake på hjemmekontor rett før jul kan være tøft for mange! Her er noen tips fra Simployer sin HR-avdeling for å gjøre dagene på hjemmekontor litt lysere.

For mange er det brutalt å bli sendt tilbake på hjemmekontoret etter flere måneder hvor samfunnet har fungert mer eller mindre som normalt.

Noen synes helt sikkert at det er greit med mer tid hjemme før jul, mens andre mister mye av den sosiale kontakten de er vant til både hjemme og på jobben, på den mørkeste tiden av året.

Vi i Simployer har gjort oss mange erfaringer med hjemmekontor siden pandemien startet, og har nedenfor samlet en liste med tips som vi har delt med våre ansatte.

Listen er inspirert av en LinkedIn-post fra DNA director Mette Hopsdal i FuelBox, som vi også har lånt noen av punktene av.

Kanskje dette kan være gode tips for dine ansatte, eventuelt med noen tilpasninger for deres virksomhet?

  1. Hold på de normale morgenrutinene som om du skulle reist på jobb, slik at hodet også er i arbeidsmodus når arbeidsdagen normalt skulle startet. Avslutt arbeidsdagen på samme tid som du skulle gjort på kontoret.
  2. Start dagen med en liten, digital «innsjekk» på 15 minutter med teamet. Ingen agenda er nødvendig. Bruk disse minuttene for å si hei til hverandre. Om du har morgentryne er det bare koselig - og ikke minst ekte.
  3. Ta deg pauser i løpet av dagen. Mange har langt mindre pauser hjemme enn på kontoret fordi de ikke trenger å gå til møter, hente kaffe/vann eller slå av en prat med en kollega.
  4. Reis deg opp og beveg deg i løpet av dagen. Det er en fin mulighet til å endre sittestilling, og trolig sitte bedre i løpet av arbeidsdagen. Det handler om å få opp blodsirkulasjonen, som vil redusere risikoen for å få plager.
  5. Er det møter du kun skal lytte til, kan du gå en tur ute når møtet foregår. Du beveger deg, samtidig som du har møtet på øret.
  6. Avtal gjerne daglige digitale «walk and talks» med en kollega, hvor du hver dag prioriterer å gå ut i frisk luft en halvtime, og tar med deg kollegaen på øret mens du går. Godt for både kropp, sjel og fellesskapsfølelse!
  7. Utnytt dagslyset! I Simployer kaller vi det «Simployer Daylight». Det handler om at vi får bruke litt av arbeidstiden på å gå en tur ute mens det fortsatt er lyst ute. Snakk med hverandre, og finn ut hva som passer for dere!
  8. Være raus med hverandre. Om du vet at du har en kollega som trenger litt ekstra støtte – vær litt ekstra på tilbudssiden, spør hvordan han eller hun har det. Du kan også bestemme deg for hver dag fremover å si noe fint til en av kollegene dine, enten verbalt eller skriftlig, og sett det i kalenderen så du ikke glemmer det. Det kan være å fremsnakke noen i en fellesmail, skryte av noen i andres påhør, eller så enkelt som å sende en melding til en på jobb og si «i dag tenkte jeg at jeg skulle fortelle deg hvorfor jeg liker å jobbe med med deg»
  9. By på deg selv i teams-møtene. La være å ha på «fake» bakgrunn, vis folk litt av hvem du er og hvordan din hjemmekontorhverdag ser ut akkurat nå - på godt og vondt.
  10. Ha felleslunsj på Teams eller Zoom på fredagene, hvor fjas og latter får minst like stor plass som selve lunsjen. Ruller på å ha en som er ansvarlig for å kjøre Kahoot (quiz) med jevne mellomrom.
  11. Vær den som tar initiativ til å snakke om andre ting enn kun jobbting på begynnelsen eller slutten av møter. «Smalltalk» har aldri vært så viktig som nå, og trenger dere noen forslag til temaer, så kan dere jo alltids snakke om hvordan denne nye smittesituasjonen påvirker dere som foreldre, partnere, venner, ledere og kolleger - eller rett og slett spørre «hva kan jeg gjøre for deg nå som vil gjøre disse nye hverdagene enklere for deg?»
  12. Forventningsavklaring med sjefen dersom du er usikker på arbeidstider, mengde og leveranse på hjemmekontoret.
  13. Vi i Simployer har tidligere i 2021 hatt det vi kalte en «kulturbooster», med ulike oppdrag. Nå er kanskje tiden for å ta opp igjen noen av disse.
    • Beveg deg! Gjør øvelser for bevegelse i armer, hender, skuldre, nakke og rygg. Kall deg selv inn til daglig stretching flere ganger om dagen, eller sett alarm på telefonen.
    • Forsøk å finne minst 3 ting daglig som du er takknemlig for, og del det gjerne med andre.
    • Take 5 – bruk en 5 minutters pause i ny og ne til å lage deg en ekstra god kopp kaffe/te, gjør en strekk som nevnt ovenfor, mediter eller ha fokus på pusten. Du velger, men gjør noe som gjør deg godt!

Aller viktigst - prioriter å ta vare på deg selv, så du også er i stand til å ta vare på de rundt deg, både hjemme og på jobb. Du betyr like mye som andre! ❤️

SE OGSÅ: Her kan du laste ned en en gratis sjekkliste for godt arbeidsmiljø