dreamstime_xxl_34153903

Samfunnet åpnes opp igjen, og mange virksomheter er nå i tenkeboksen, kanskje også i planleggingsfasen der «den nye hverdagen» skal etableres. Hvem er vi nå etter pandemien? Hvor skal vi?

Mange har arbeidet hjemme i lang tid nå. Man har sjonglert mellom innleveringer, støvsuging, presentasjoner, lekser for barna, deadlines og tøyvask. Sakte, men sikkert har man funnet frem til en løsning, som både passer for livet både hjemme og på arbeidsplassen. Balansen mellom hverdagsliv og arbeidsliv har stabilisert seg, og for flere har nok denne arbeidsmetodikken gitt mersmak. I alle fall noen dager i uken – kanskje flere. En fleksibel løsning med valgfrihet, eventuelt faste kontordager.

Denne uken hadde VG en sak der representanter fra 26 større norske virksomheter snakket om hvordan den nye hverdagen antagelig kommer til å se ut hos dem. Flertallet bekreftet at de med stor sannsynlighet kommer til å velge hybrid løsning. Store selskaper som ser at dette er retningen arbeidslivet har tatt som følge av pandemien. Fremdeles er det mange som prøver seg frem for å finne den løsningen som passer best for virksomheten, de ansatte og eventuelle kunder. Felles for de fleste av disse 26 selskapene er at en hybrid løsning fremdeles er ganske flytende: 1-3 dager i uken på hjemmekontor, ofte avhengig av type arbeidsoppgaver eller at det er opp til nærmeste leder å avgjøre hvorvidt eller hvor ofte ansatte skal jobbe hjemmefra – noe som krever gode, trygge og tydelige ledere.

Lytt til de ansatte

Den nye hverdagen med hjemmekontor og hybridløsninger har ingen fasit. Men det vi kan si nesten helt sikkert er at arbeidshverdagen er forandret for alltid og vil ikke kunne gå tilbake til sånn som det var før. Før mars 2020. Arbeidslivet er endret. Er vi klare for den endringen?

For å få svare på dette spørsmålet, må virksomheter rette blikket – og ørene – mot de ansatte. De som stod i bresjen da det stod på som verst. De som klarte å sjonglere på hjemmebane, og samtidig levere på arbeidsplassen.

Nye arbeidsvaner er etablert, og noen har kanskje blitt litt godt vant? Fleksibilitet i hverdagen er tiltalende. Og det vil være en forventning om mer autonomi fremover. Og hvorfor skal vi ikke forvente det når vi ser at det har gått så bra? Autonome arbeidsplasser hvor det legges opp til agile arbeidsmetodikker viser seg å ha fungert for mange. Fleksibilitet og tillitsbasert ledelse. I mange virksomheter vil den nye hverdagen bestå i en fortsettelse av dette, i form av hybride løsninger – en hverdag der de ansatte kan jobbe både hjemmefra og ved kontoret. Man vil basere seg på tillitsfulle samarbeidsforhold og finne løsninger som balanserer hverdag og arbeidsdag.
HR og ledere har en stor jobb foran seg.

Det finnes ingen mal som viser hvordan «den nye hverdagen» skal se ut. Det må hver enkelt virksomhet finne ut av selv. Det som er sikkert et at jobben bør gjøres, og den bør gjøres nå.

Gratis guide

I en allerede hektisk hverdag etter endt sommerferie kan temaet hybridkontor oppleves komplekst og overveldende. Å ivareta både virksomheten og ansatte, samt sette seg inn i lovverk i henhold til nye problemstillinger krever mye. Vi i Simployer har brukt sommeren på nettopp dette, og laget en guide som gir deg oversikt over temaet hybridkontor, som blant annet inkluderer en sjekkliste på hva som må inngå i en avtale om hjemmekontor, regler vedrørende HMS, utstyr og forsikringer samt tips og råd for god fjern- og selvledelse i en hybrid kontorhverdag.

Klikk her for GRATIS nedlasting:
Guide til deg som vurderer hybridkontor

 


Tema hybridkontor
Her er det mange spørsmål som både arbeidsgivere og arbeidstakere må ta stilling til. Det er nå vi skal forme den nye normalen. Vi må våge å prøve og feile, og tenke høyt sammen. Vi i Simployer kommer til å ta for oss disse problemstillingene og forsøke å finne svar og gode løsninger. Følg med på bloggen for flere innlegg om emnet!